Joakim Ahlström är en internationellt erkänd expert på att utveckla högpresterande förbättringskulturer. Han är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola, Executive MBA, Six Sigma Master Black Belt samt har en masterstitel från det europeiska mastersprogrammet i kvalitetsledning (European Master’s Programme in Total Quality Management). Med unika tillvägagångssätt för att frigöra organisatorisk potential har Joakim hjälpt verksamheter såsom Coca-Cola, IKEA, Swedbank och Ericsson att utveckla förbättringskulturer präglade av laganda och resultatskapande. Joakim har bl.a. skrivit böckerna SUCKCESS – Free from Fear, Full of Power och How to Succeed with Continuous Improvement (McGraw-Hill förlag i USA).
Mer information finns här
Senaste åren har de ca 1 100 medarbetarna på ICAs lager i Västerås förbättrat produktivitet, frisknärvaro och kvalitet och för det har de erhållit utmärkelser som ”Erkännande för Framgångsrik Verksamhetsutveckling 2017” av SIQ (Institutet för Kvalitetsutveckling). Motiveringen löd: ”Verksamheten har fokus på ständiga förbättringar genom att systematiskt uppmuntra, bjuda in och konsekvent skapa möjligheter för alla medarbetare att delta i förbättringsarbetet av verksamhetens processer. Helt enkelt tillåta de goda exemplen att svämma över. Därmed utvecklas en verksamhet som präglas av arbetsglädje, gemenskap och engagemang.” De vann också Digital Workplace Award för sitt arbete med att använda enkla, digitala lösningar för att driva beteendeförflyttning.
Fredrik Thapper kommer berätta vad ”Vi tar högervarvet” och ”Leverans med engagemang” betyder och kan göra för resultatet.
Jag har under flera årtionden arbetat vid mekanisk industri, på Ericsson och senare Sony Ericsson globalt inom Quality Engineering med specialisering på statistiska metoder. En av utmaningarna har varit att omvandla teorier och metoder till ett praktiskt resonemang och sund problemformulering.
Jag har dessutom arbetet mycket med att bredda användningen av statistiska metoder och studerat processer långt bortom tillverkningsprocesserna såsom konstruktionsarbete, ’supply chain’, kartläggning av hanteringsflödet inom IT-utveckling och simulering av besvärliga situationer.
Korkade eller lättlurade? Vem snodde skylten – Analytiskt kvalitetsarbete?
För forna tiders kvalitetsgurus (t.ex. Juran och Deming) var mätvärden och analys av mätvärden en självklarhet, men sedan några årtionden är detta förvisat till en källarskrubb med dörrskylten Sex Sigma.
Hur kunde det bli så här? Hur skall vi ändra på detta? Saknar vi kunskap (trots stora kullar på våra universitet)? Har vi inga verktyg (trots datorkraft som J & D bara kunde drömma om)? Har vi inga datorprogram (trots mängder av bra gratisprogram på nätet)?
Överallt finns det ett behov av analytiskt förhållningssätt, inte minst i förebyggande syfte: en ny KPI? Gör en simulering! Upprätta en process för felhantering: simulera! Bygga ny dagkirurgi? Simulera! Design av en ny produkt? Upprätta en variansbudget!
Men för att göra detta behöver man ett analytiskt arbetssätt, kunna resonera runt en modell, kunna ställa relevanta frågor och kräva relevanta svar, kunna redovisa resultat. Låt oss prata om det.