Skip to content
info@sfk.se

Avvikelsehantering och problemlösning med fokus på rotorsaksanalyser 2025-09-04 – SFK Småland


  • Datum
  • Plats
  • Kyrkogatan 2, Vrigstad

En utbildning från SFK Småland https://sfk.se/smaland/

Välkommen till endagskursen i avvikelsehantering och problemlösning med fokus på rotorsaksanalyser! Vi har skräddarsytt en kursdag för SFK med syfte att ge kursdeltagarna en konkret arbetsmodell med processförslag och verktyg.

Ur innehållet:

  • Begreppet kvalitet
  • Kvalitetsbristkostnader
  • Process för avvikelsehantering
  • Problemlösning
    • Verktyg för problembeskrivningar
    • Verktyg för grundorsaks-analys
    • Verktyg för att hantera mänskliga fel
  • Exempel och övningar från verkliga fall

Teori varvas med diskussioner och övningar. Mallar (Excel) för verktygen ingår i kursen och åhörarkopior (kompendium) delas ut vid kursstart.

Följande verktyg/metoder inkluderas i kursen:

  • 5W2H är ett verktyg som används för att skapa effektiva problembeskrivningar. Verktyget säkerställer att vi får en beskrivning som riktar in sig på området där problemet uppstår, vilket är en förutsättning för att nå bra resultat.
  • Ishikawa (Fiskbens-diagram eller Orsak-Verkan-Diagram). Verktyget som har många namn skapar struktur i problemlösningen och ger arbetsgruppen möjlighet att prioritera aktiviteter som ger värde. Med hjälp av fakta kan sedan gruppen bekräfta eller avfärda tänkbara orsaker.
  • 5-Varför är ett annat verktyg i arbetet med att hitta orsaken till ett problem. Vi använder detta som ett komplement till Ishikawa analysen och under kursdagen får ni även inblick i hur verktyget inte ska användas. (Många verksamheter använder verktyget fel och resultatet blir då inte vad vi önskar).
  • HERCA Är en förkortning av Human Error Root Casue Analysis. Med detta verktyg kan vi hitta orsakerna som ledde fram till det mänskliga felet. Används verktyget korrekt har vi stora möjligheter att påverka mänskliga fel och föra in aktiviteter som faktiskt bidrar till att felet inte återkommer.
  • Utöver verktygen ovan får deltagarna en kopia av Analysverkstans modell för avvikelsehantering. Detta är en Excelfil som innehåller mallar för verktygen ovan samt en komplett modell för avvikelsehantering (steg-för-steg).

Kunskapen och verktygen från denna kursdag möjliggör följande delar: 

  • Skapa en effektiv problemlösnings-process
  • Förslag på datainsamling som effektiviserar ert arbete
  • Hitta den faktiska orsaken till problemet
  • Förhindra att avvikelser återkommer
  • Minska störningarna i produktionen
  • Minska antalet kundreklamationer (nöjdare kunder)
  • Minska kvalitetsbristkostnaderna
  • Förståelse för hur man kan bygga på kunskapsnivån inom området

Innehållet i kursen bygger på den modell vi skapat och effektivt implementerat i flertalet fabriker. Samtliga dessa fabriker uppvisar goda resultat, både gällande trenden för kundreklamationer och kostnader för bristande kvalitet.

För bästa möjlighet att ta till sig informationen har vi begränsat kursantalet till 12 personer. Först till kvarn gäller!

Utbildare:
Daniel Jonsson, Analysverkstan AB https://www.analysverkstan.se/

Daniel har arbetat med kvalitetsfrågor i över 20 år, främst inom tillverkningsindustrin. Driver företaget Analysverkstan sedan 2014 som fokuserar på utbildning och konsultverksamhet inom området kvalitet, problemlösning och verksamhetsutveckling

Tid: 4 september 2025, klockan 9.00 – 16.30

Plats: Vrigstad Värdshus

Pris: 4 600 kr (medlem), 5 650 kr (icke medlem) exkl. moms. Faktureras.
Fm och em fika samt lunch ingår såväl som dokumentation.

Sista anmälningsdag: 20 augusti 2025

Avbokning: Senare än 27 augusti 2025 debiteras halva priset för deltagande.
Bokad plats får överlåtas. Meddela Christer Wallin, kontaktuppgifter se nedan.

Antal deltagare:
Först till kvarn gäller! Antal deltagare är begränsat till max 12 st.

För eventuella frågor kontakta:
Christer Wallin, christer.wallin@vibracoustic.com,  mobil 0730-799 003

Bokning



Antal
Medlem 4 600,00kr Slutsålt
Ej medlem 5 650,00kr Slutsålt

Valfritt meddelande, t ex info om separat epostadress för faktura eller önskemål om specialkost vid ev. måltid.

Läs mer om vår integritetspolicy (länk öppnas i nytt fönster).

Antispamfråga

Back To Top