King är ett ledande interaktivt underhållningsföretag för mobilvärlden.
De har utvecklat mer än 200 titlar och erbjuder spel över hela världen. Deras franchise inkluderar Candy Crush, Farm Heroes, Pet Rescue och Bubble Witch.
De har 270 miljoner månatliga aktiva användare från och med första kvartalet 2018 på sina webb-, sociala och mobila plattformar.
På King designas spel som tilltalar en bred målgrupp och som tillåter människor spela en stund, fortsätta med sin dag och sedan plocka upp spelet igen. Spelen synkroniseras också över plattformar, så att spelare kan växla smidigt mellan enheter och plattformar och fortsätta sitt spel där de slutade. De kan spela var som helst och på vilken enhet som helst. För King är detta inkapslat i tanken på bitesized underhållning.
De gör sina spel tillgängliga gratis, medan spelare kan köpa virtuella objekt prissatta i förhållande till underhållningsvärdet. De lägger också in sociala funktioner i sina spel som förbättrar spelarupplevelsen.
De har en unik och passionerad företagskultur som bygger på samarbete, ödmjukhet och respekt. De tror att kombinationen av dessa element har gjort spelen till en stor del av sina spelares dagliga underhållning.
King har spelstudior i Stockholm, Malmö, London, Barcelona, Berlin, San Francisco och Seattle, samt kontor i Malta, Tokyo och Bukarest.
King förvärvades av Activision Blizzard Inc. (Nasdaq ATVI) i februari 2016 och fungerar som en oberoende enhet i företaget.
Anmäl dig till SFKs kansli info@sfk.se
eller 031-390 90 90
Senast 22 okt
Freemium är en affärsmodell som fick sitt genomslag och tillämpas framförallt på Internet. Ordet freemium är ett teleskopord som bildats av engelskans free (gratis) och premium. Företag som tillämpar modellen är exempelvis Google, Spotify, Flickr och Pandora Internet Radio. Affärsmodellen fungerar genom att en bastjänst erbjuds gratis, möjligen reklamfinansierad. Därefter ser produktägaren till att tjänsten får stor spridning, och då tillhandahålls en premiumtjänst med fler funktioner och andra fördelar mot en kostnad.
Uttrycket myntades i mars 2006 av riskkapitalisten Fred Wilson, som i ett blogginlägg beskrev modellen och sedan bad sina läsare om namnförslag. Källa: Wikipedia